
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 515 |
تعداد مقالات | 4,479 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,164,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,808,542 |
تحلیل محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، اسفند 1388، صفحه 169-189 اصل مقاله (463.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/quran.2010.1347 | ||
نویسندگان | ||
پگاه پیروانی نیا* 1؛ پونه پیروانی نیا2 | ||
1دبیر آموزش و پرورش استان فارس | ||
2دبیر آموزش و پرورش استان فارس. | ||
چکیده | ||
کتب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در نظامهای آموزشی محسوب میشود. به لحاظ این اهمیت و به سبب نقش محتوای درسی در برانگیختن و تأمین نیازها و نیز تسهیل در امر یادگیری دانش آموزان، در این مقاله محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان پرداختن به قرآن و مفاهیم قرآنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. به منظور انجام این پژوهش ابتدا یک سیستم مقولهبندی با توجه به ادبیات و پیشینه موضوع فراهم گردید که متغیرها و مقولههای قرآنی و مفاهیم قرآنی را شامل میشود. به منظور انجام پژوهش از کدگذاری بر اساس سیستم مقولهبندی استفاده شده و جامعه آماری پژوهش، همه کتب درسی دوره پیش دانشگاهی و واحد تحلیل محتوا نیز عنوان درس، در نظر گرفته شده است. با توجه به یافتهها و بر اساس دادههای حاصل از تحلیل محتوا در پژوهش حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که در کتابهای رشته انسانی بیش از کتب درسی سایر رشتهها به قرآن و مفاهیم قرآنی توجه شده است و در کتب دیگر رشتههای پیش دانشگاهی به خصوص کتب تخصصی هر رشته این توجه بسیار اندک بوده و یا اصلاً به قرآن و مفاهیم قرآنی پرداخته نشده است | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ کتاب درسی؛ پیش دانشگاهی؛ تحلیل محتوا | ||
موضوعات | ||
علوم قرآنی؛ مطالعات میان رشته ای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,195 |