Explaining the Principles of Psychological Interpretation of the Holy Quran

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD student in Quran and Islamic texts, Qom University of Islamic Studies, Iran.

2 Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Mustafa International University, Qom, Iran.

Abstract

Considering the psychological characteristics of human in God's dealings with the servants, including in the outline of the commandments, is one of the things that can be found in different verses of the Holy Quran. There are latent psychological implications in Quran, moreover being matters and psychological keywords in that. As a result, it is necessary, that interpreter provide a detailed and specialized explanation of them and finally extract the teachings of the psychology of the Qur'an. psychological interpretation is one of the interpretive tendencies in which the interpreter that having the psychological orientation look all of verses and whit using interpretive source, present the ideas of the past in psychology, produce new ideas and systematization that based on psychology, interpret the psychological implications in Quran, The present study aimed to investigate the Principles of psychological interpretation of the Holy Quran. research evidences indicate "being psychological verses in Quran", "validity of Interpretations of Quran", ''the certain theories, accepted symmetry in Interpretations of Quran'', "preference of certain theories than surface of verses", the consideration of human psychic statuses in the Divine Word"," Being multi-dimensional of the teachings of the Qur'an" and "the actual pointing of the Qur'anic theories" as the principles of the psychological interpretations

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
ابن بابویه، محمد بن على‏ (1385)، علل الشرائع، قم: کتاب فروشی داوری.
ابن بابویه، محمد بن علی (1398)، التوحید، قم: جامعه مدرسین.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن‏، مشهد: آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهش‌های اسلامى‏.
اسعدی، محمد و همکاران (1389)، آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
اشکوری، محمد بن علی (1373)، تفسیر شریف لاهیجی، تهران: دفتر نشر داد.
ایزدی مبارکه، کامران (1386)، «ارزیابی ادله موافقان و مخالفان روش تفسیر علمی قرآن کریم»، دوفصلنامه مطالعات قرآن و حدیث، سال اول، شماره 1.
بابایی، علی اکبر و همکاران (1388)، روش تفسیر قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
باربور، ایان (1392) دین و علم، ترجمه: پیروز فطورچی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
برقی، احمد بن محمد بن خالد (1371)، المحاسن، قم: دارالکتب الإسلامیة.
بک، جودیت (1391)، شناخت درمانی؛ مبانی و فراتر از آن، ترجمه: لادن فتی و فرهاد فرید حسینی، تهران: انتشارات دانژه.
ثعلبی، احمد بن محمد (1422)، الکشف و البیان‏، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
جوادی آملی، عبدالله (1388)، تفسیر تسنیم، قم: اسراء.
خرمشاهی، بهاءالدین (1389)، پوزیتویسم منطقی، تهران: علمی و فرهنگی.
الخولی، امین (1961)، مناهج تجدید، بیروت: دارالمعرفة.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1387)، منطق تفسیر قرآن، قم: جامعة المصطفی العالمیة.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1381)، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، قم: کتاب مبین.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1375)، درآمدی بر تفسیر علمی قرآن، قم: نشر اسوه.
سانتراک، جان دبلیو (1388)، زمینه روانشناسی سانتراک، ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران: رسا.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر (1412)، الإتقان فی علوم القرآن، بیروت: دارالکتاب العربی.
شاطبی، ابی اسحاق (1415)، الموافقات فی اصول الشریعة، بیروت، دارالمعرفة.
شاکر، محمدکاظم (1382)، مبانی و روش‌های تفسیری، قم، مرکز جهانی علوم اسلامی.
شبّر، عبدالله (1407)، الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین‏، کویت: شرکة مکتبة الالفین.
الشربینی، لطفی (2009)، الاشارات النفسیة فی القرآن الکریم، بیروت: دارالنهضة العربیة.
صادقی تهرانی، محمد (1406)، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن و السنه‏، قم: فرهنگ اسلامی.
صفوی، سید محمدرضا (1391)، بازخوانی مبانی تفسیر قرآن، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
طباطبایی، محمد حسین (1390)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرسى، فضل بن حسن‏ (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران: ناصر خسرو.
طبری، محمد بن جریر (1412)، جامع البیان فى تفسیر القرآن (تفسیر الطبرى)، بیروت: دارالمعرفة.
طوسى، محمد بن الحسن‏ (1407)، تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان)، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
طوسى، محمد بن الحسن (1409)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
عباس نژاد، محسن (1385)، مبانی و مقدمات رابطه قرآن و علوم روز، مشهد: بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه.
علم الهدی، علی بن الحسین (1431)، تفسیر الشریف المرتضی، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏.
علوی مهر، حسین (1389)، روش ها و گرایش‌های تفسیری، قم: اسوه.
فاکر میبدی، محمد (1393)، مبانی تفسیر روایی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فخر رازی، محمد بن عمر (1420)، التفسیر الکبیر، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضى‏ (1415)، تفسیر الصافی، تهران: مکتبة الصدر.
قربانی، محمد هادی (1393)، درمان بحران‌های روحی از دیدگاه قرآن، قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(صلی الله علیه و آله).
کاشانى، فتح‏الله بن شکرالله‏ (1340)، منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
کاویانی، محمد (1393)، روانشناسی در قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کلینى، محمد بن یعقوب‏ (1407)، الکافی، قم: انتشارات دار الکتب الإسلامیة.
کنفیلد، جان وی (1392)، فلسفه معنا، معرفت و ارزش در قرن بیستم، ترجمه یاسر خوشنویس، تهران: حکمت.
محقق داماد، مصطفی (1362)، مباحثی از اصول فقه، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
مروتی، سهراب و مینا یعقوبی (1389)، «نقد و بررسی نظریه انسان شناسانه «مازلو» با رویکردی بر آیات قرآن کریم»، دوفصلنامه مطالعات قرآن و حدیث، سال چهارم، شماره 1.
نامور، هومن و فاطمه ذهبی (1389)، «گامی به سوی تحلیل محتوای آیات قرآن از منظر روان‌شناسی اجتماعی»، دوفصلنامه مطالعات قرآن و حدیث، سال چهارم، شماره 1.
نجاتی، محمد عثمان (1372)، قرآن و روانشناسی، ترجمه عباس عرب، مشهد: بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی.
ویتن، وین (1393)، روانشناسی عمومی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.