The Process of Coherence between the Conceptual Metaphors of the Holy Quran

Document Type : Research Article

Authors

1 Graduate of Quran and Hadith Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Institute of Linguistics, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

Abstract

Order and coherence in the Holy Qur'an have long been considered by many thinkers in the Islamic world, and theories such as "Theory of Order" and "Theory of Thematic Unity of the Qur'an" have been developed in this regard. Even today, based on the theory of textual coherence, in the methodological studies of the text, we can examine the factors that connect the components of the text and cause its coherence and coordination. Accordingly, in the present article, the relationship between the metaphorical expressions of the Qur'an based on the theory of conceptual metaphor was examined and the cognitive analysis of the conceptual metaphors of distance, size and motion, three types of coherence: coherence under one macro metaphor, coherence between several aspects of a concept. Individual and combined coherence showed metaphors. Then, based on the theory of text coherence, it was found that these metaphors, as cohesive nodes, represent a kind of semantic connection between the components of the text that protects them from disruption, inconsistency in the subject. The overlap between the goals of the metaphors showed how the metaphorical language of the Qur'an has integrated all its concepts and ideas in the direction of its main goal. This metaphorical coherence extends the continuity of the verses from the scope of the suras to the whole text and expresses the literary miracle of the text from a new angle.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
آلوسی، محمود بن عبدالله، (1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و سبع المثانی، محقق: علی عبدالباری عطیه، بی‌جا: بی‌نا.
ابن‌عاشور، محمدطاهر، (1420ق)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، بیروت: موسسه التاریخ العربی.
افراشی، آزیتا، (1397ش)، استعاره  و شناخت، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
البرزی، پرویز، (1386ش)، مبانی زبان‌شناسی متن، تهران: انتشارات امیرکبیر.
اصلاحی، امین حسن، (1980م)، تدبر قرآن، پاکستان: مکتبة لاهور.
بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418ق)،  انوار التنزیل و اسرا التاویل، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
سید قطب، (1966م)، فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشرق.
حجازی، شیرین و دیگران، (1397ش)، «تحلیل شناختی استعاره‌های مفهومی حرکت در قرآن کریم»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، دوره 2، ش3.
حوی، سعید، (1991م)، الاساس فی التفسیر، القاهره: دارالسلام لصباغه.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، چاپ اول، بیروت: دارالعلم الدار الشامیه.
زمخشری، محمود، (1407ق)، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، چاپ اول، بیروت: دارالکتاب العربی.
طباطبایی، سید محمد حسین، (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن، (1375ش)،  تفسیر جوامع الجامع، مشهد: استان قدس رضوی.
فخررازی، محمد بن عمر،(1420ق)، مفاتیح الغیب، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
لطفی‌پور، کاظم، (1371ش)، «درآمدی بر سخن کاوی»، مجله زبان شناسی، سال نهم، شماره 1، صص9-39.
مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، (1374ش)، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
هلیدی، مایکل؛ حسن، رقیه، (1393ش)، زبان، بافت و متن، ترجمه: مجتبی منشی‌زاده، تهران: نشر علمی.
Halliday,M.A.k. (1989), Spoken & Written Language.Gb.Oup.
Hallidy, M.A.K & Hassan, Ruqaiye, (1976), Cohesion in English, Londan: Longm.
Lakoff, G. & Johnson, M. (2003). Metaphor We Live,by.Chicago & Londan: University of Chicago Press.