کتب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در نظامهای آموزشی محسوب میشود. به لحاظ این اهمیت و به سبب نقش محتوای درسی در برانگیختن و تأمین نیازها و نیز تسهیل در امر یادگیری دانش آموزان، در این مقاله محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان پرداختن به قرآن و مفاهیم قرآنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. به منظور انجام این پژوهش ابتدا یک سیستم مقولهبندی با توجه به ادبیات و پیشینه موضوع فراهم گردید که متغیرها و مقولههای قرآنی و مفاهیم قرآنی را شامل میشود. به منظور انجام پژوهش از کدگذاری بر اساس سیستم مقولهبندی استفاده شده و جامعه آماری پژوهش، همه کتب درسی دوره پیش دانشگاهی و واحد تحلیل محتوا نیز عنوان درس، در نظر گرفته شده است. با توجه به یافتهها و بر اساس دادههای حاصل از تحلیل محتوا در پژوهش حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که در کتابهای رشته انسانی بیش از کتب درسی سایر رشتهها به قرآن و مفاهیم قرآنی توجه شده است و در کتب دیگر رشتههای پیش دانشگاهی به خصوص کتب تخصصی هر رشته این توجه بسیار اندک بوده و یا اصلاً به قرآن و مفاهیم قرآنی پرداخته نشده است
پیروانی نیا, پگاه, & پیروانی نیا, پونه. (1388). تحلیل محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی . مطالعات قرآن و حدیث, 3(1), 169-189. doi: 10.30497/quran.2010.1347
MLA
پگاه پیروانی نیا; پونه پیروانی نیا. "تحلیل محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی ". مطالعات قرآن و حدیث, 3, 1, 1388, 169-189. doi: 10.30497/quran.2010.1347
HARVARD
پیروانی نیا, پگاه, پیروانی نیا, پونه. (1388). 'تحلیل محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی ', مطالعات قرآن و حدیث, 3(1), pp. 169-189. doi: 10.30497/quran.2010.1347
VANCOUVER
پیروانی نیا, پگاه, پیروانی نیا, پونه. تحلیل محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی . مطالعات قرآن و حدیث, 1388; 3(1): 169-189. doi: 10.30497/quran.2010.1347