قرآن کریم نامهای دوستانه، از سوی خالق هستی است که ظرائف، لطائف و اشارات عمیقی برای هدایت، رشد و کمال انسان به عنوان خلیفه او دربر دارد. معرفت و شناخت هرچه صحیحتر آیات کتاب الهی، به عنوان تجلی گاه اسماء حسنای حضرت حق، مقدمه ظهور این اسماء در وجود آدمی بوده و این مستلزم نوعی بیداری، آگاهی و بصیرت درونی نسبت به قانونمندیهای هستی است که در ادبیات عرفانی «یقظه» نامیده میشود.
از تلاش انسان در راه رسیدن به کمال مطلق، به سفری با عنوان سلوک الی الله تعبیر شده است که لازمه آن خروج از نفس و عزم راسخ برای پیوند با محبوب است که جز برای انسان بیدار و آگاه محقق نخواهد شد. این بیداری همان پرهیز از هر نوع غفلت است که صفای درون، طهارت برون و منافذ حیات معرفتی بنده همچون سمع، بصر و فؤاد را پوشانیده است.
این نوشتار سعی دارد تا با جستجوی مفهوم یقظه در سیاق آیات مختلف قرآن و بسط تعاریف، توصیفات و تقسیمات خواجه عبدالله انصاری در منزل اول از بدایات، در منازل السائرین، علاوه بر تبیین معنای لغوی و اصطلاحی این واژه، نوع نگاه قرآن کریم به این مفهوم را تشریح نماید. به نظر میرسد عوامل ایجاد بیداری از دیدگاه قرآن کریم شامل؛ شناخت ظرفیت وجودی، داشتن گوش و چشمی هوشیار و همراهی با اولیاء الهی است. چنانچه روی آوردن به؛ زائدات، تسویف، نداشتن عزم و همت، عدم درک فاصله ظاهر و باطن و مواردی از این قبیل، از مهمترین موانع راه در این زمینه محسوب میشود.
مطیع, مهدی, دلشاد تهرانی, مصطفی, & اسعدی, سوده. (1392). بررسی مفهوم «یقظه» از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری با بهرهگیری از قرآن کریم . مطالعات قرآن و حدیث, 6(2), 29-52. doi: 10.30497/quran.2013.1466
MLA
مهدی مطیع; مصطفی دلشاد تهرانی; سوده اسعدی. "بررسی مفهوم «یقظه» از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری با بهرهگیری از قرآن کریم ". مطالعات قرآن و حدیث, 6, 2, 1392, 29-52. doi: 10.30497/quran.2013.1466
HARVARD
مطیع, مهدی, دلشاد تهرانی, مصطفی, اسعدی, سوده. (1392). 'بررسی مفهوم «یقظه» از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری با بهرهگیری از قرآن کریم ', مطالعات قرآن و حدیث, 6(2), pp. 29-52. doi: 10.30497/quran.2013.1466
VANCOUVER
مطیع, مهدی, دلشاد تهرانی, مصطفی, اسعدی, سوده. بررسی مفهوم «یقظه» از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری با بهرهگیری از قرآن کریم . مطالعات قرآن و حدیث, 1392; 6(2): 29-52. doi: 10.30497/quran.2013.1466