تحقق یک مطالعۀ میانرشتهای صحیح در گرو ایجاد همسنخی و مجانست میان رشتههای درگیر در آن است. ایجادِ سه گونه همسنخی برای چنین مطالعاتی ضروری است: همسنخی از جهتِ روش، زبان و مبانی معرفتشناختی. ایجاد همسنخی در این سه جهت میتواند ترکیب و همگرایی را در مطالعۀ میانرشتهای ایجاد کند. مسلماً همسنخیِ روشی یکی از مهمترینِ این الزامات محسوب میشود. بررسی نمونهمحور بخشی از پژوهشهای میان رشتهای در حوزۀ مطالعات قرآنی سه لازمۀ روششناختی را برای ایجاد همسنخی روشی نشان میکند: 1- استفاده از روشهایی که در گفتمان علمی خود مقبول واقع شده و حد و مرز و استقلال خود را یافته باشند؛ 2- تنقیح دقیق معنای مورد نظر از روش مورد استفاده و بیان تمایز روش مورد نظر با روشهای مشابه و بیان ضرورت استفاده؛ 3- استفادۀ ارگانیکی از روش مورد نظر به جای استفادۀ مکانیکی از آن. تحقق این سه ویژگی موجب میشود ایجاد زبان مشترک و برقراری گفتوگوی میانرشتهای که به حل مسئله و یا فهم بهتر پدیدار منجر میشود، به دست آید.
درزی, قاسم, پاکتچی, احمد, & فرامرز قراملکی , احد. (1395). الزامات روش شناختی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم (بررسی نمونه محور آثار مرتبط با معناشناسی). مطالعات قرآن و حدیث, 10(1), 35-71. doi: 10.30497/quran.2017.1888
MLA
قاسم درزی; احمد پاکتچی; احد فرامرز قراملکی . "الزامات روش شناختی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم (بررسی نمونه محور آثار مرتبط با معناشناسی)". مطالعات قرآن و حدیث, 10, 1, 1395, 35-71. doi: 10.30497/quran.2017.1888
HARVARD
درزی, قاسم, پاکتچی, احمد, فرامرز قراملکی , احد. (1395). 'الزامات روش شناختی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم (بررسی نمونه محور آثار مرتبط با معناشناسی)', مطالعات قرآن و حدیث, 10(1), pp. 35-71. doi: 10.30497/quran.2017.1888
VANCOUVER
درزی, قاسم, پاکتچی, احمد, فرامرز قراملکی , احد. الزامات روش شناختی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم (بررسی نمونه محور آثار مرتبط با معناشناسی). مطالعات قرآن و حدیث, 1395; 10(1): 35-71. doi: 10.30497/quran.2017.1888