قرآن کریم.
آقایی، سید علی، (۱۳۹۳ش)، تاریخگذاری حدیث روشها و نمونهها، (گلدزیهر، شاخت، موتسکی)، تهران: حکمت.
آلوسی، محمود شکری، (۱۳۷۳ش)،مختصر التحفه الاثنی عشریه، قاهره: المطبعه السلفیه.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید، (۱۹۵۹م)،شرح نهج البلاغه، بیجا: داراحیاء الکتب العربیه.
ابن اثیر، عزالدین علی بن محمد، (۱۹۹۷م)،الکامل فی التاریخ، بیروت: دار الکتاب العربی.
ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی، (۱۹۹۲م)،المنتظم فی تاریخ الأمم والملوک، بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابن حبان، محمد بن حبان، (۱۴۰۸ق)، الإحسان فی تقریب صحیح ابن حبان، بیروت: موسسه الرساله.
ابن حبان، محمد بن حبان، (۱۹۷۳م)، الثقات، حیدرآباد: دائرهالمعارف العثمانیه.
ابن حبان، محمد بن حبان، (۱۳۹۶ق)،المجروحین من المحدثین والضعفاء والمتروکین، حلب: دار الوعی.
ابن حبان، محمد بن حبان، (۱۹۷۰م)، معرفه الضعفاء و المجروحین، هند: حیدرآباد.
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، (۱۴۱۲ق)،الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت: دارالجیل.
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، (۲۰۰۲م)، لسان المیزان، عربستان: دار البشائر الاسلامیه.
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، (بیتا)، الصواعق المحرقه فی الرد علی اهل البدع و الزندقه، تهران: بی نا.
ابن حیون، نعمان بن محمد، (۱۴۰۹ق)،شرح الاخبار فی فضائل الائمه، قم: جامعه مدرسین.
ابن خلکان، عبدالرحمن بن محمد، (بیتا)، وفیات الاعیان، لبنان: دارالثقافه.
ابن دقیق العید، محمد بن علی، (۲۰۱۹م)، الاقتراح فی بیان الاصطلاح، بیروت: ناشرون.
ابن سعد، محمد بن سعد بن منیع، (بیتا)،الطبقات الکبری، بیروت: دار صادر.
ابن شهرآشوب، محمد بن علی، (۱۹۵۶م)، مناقب آل ابی طالب (علیه السلام)، نجف: مطبعه الحیدریه.
ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله، (۱۴۱۲ق)، الاستیعاب، بیروت: دارالجیل.
ابن عدی، عبدالله، (۱۹۸۸م)،الکامل، بیروت: دارالفکر.
ابن عساکر، علی بن حسن، (۱۴۱۵ق)، تاریخ مدینه دمشق، بیروت: دار الفکر.
ابن فارس، احمد بن فارس، (۱۴۰۴ق)، معجم مقاییس اللغه، بیجا: مکتبه الاعلام الاسلامی.
ابن قتیبه دینوری، عبد الله بن مسلم، (۲۰۰۳م)، عیون الاخبار، بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابن مقفع، عبدالله بن مقفع، (۱۹۳۷م)، کلیله و دمنه، قاهره: مطبعه امیریه.
ابن ندیم، محمد بن اسحاق، (۱۳۵۰ش)، الفهرست، تهران: کتابخانه اسدی.
ابوداود، سلیمان بن أشعث، (۱۴۰۸ق)، المراسیل، بیروت: موسسه الرساله.
ابوریه، محمود، (۱۴۱۵ق)،اضواء علی السنه المحمدیه، قاهره: دار المعارف.
ابوزهره، محمد، (بیتا)، الامام الصادق علیه السلام، بی جا: مطبعة احمدعلی.
ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین، (۱۹۶۵م)، مقاتل الطالبیین، قم: موسسه دارالکتاب.
إربلی، علی بن ابی الفتح، (۱۴۰۵ق)، کشف الغمه، بیروت: دار الأضواء.
اشعری قمی، احمد بن محمد، (۱۴۰۸ق)، النوادر، قم: مدرسه الامام المهدی
امین، محسن، (۱۴۰۳ق)، اعیان الشیعة، بیروت: دارالتعارف.
امینی، نوروز، (۱۳۸۷ش)، «روایات اهل البیت (علیه السلام) در منابع اهل سنت»، علوم حدیث، ش ۴۷، صص ۱۴۶-184.
انصاری پور، صادق، (۱۳۹۴ش)، مظلومیت شیعه در عصر عباسیان، قم: دارالتهذیب.
بسطامی حنفی، عبدالرحمن بن محمد، (۲۰۰۸م)، مناهج التوسل فی مباهج الترسل، بیرزیت: جامعه بیرزیت.
بلاذری، احمد بن یحیی، (۱۴۱۷ق)، جمل من أنساب الأشراف، بیروت: دار الفکر.
بیهقی، احمد بن الحسین، (۱۳۴۴ق)، السنن الکبری، حید آباد: مجلس دائره المعارف.
پاکتچی، احمد، (۱۳۹۲ش)، پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل سنت، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه السلام).
جاحظ، عمرو بن بحر، (۱۴۲۳ق)، البیان و التبیین، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
جاحظ، عمرو بن بحر، (۲۰۰۲م)، رسائل الجاحظ، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
جندی، عبدالحلیم، (۱۹۷۷م)، الامام جعفر الصادق (علیه السلام)، قاهره: المجالس الاعلی للشوؤن الاسلامیه.
حافظیان بابلی، ابوالفضل، (۱۴۲۴ق)، رسائل فی علم الحدیث، قم: دارالحدیث.
حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، (۱۴۰۰ق)، معرفه علوم الحدیث، بیروت: دار الآفاق.
حب الله، حیدر، (۲۰۰۶م)،نظریه السنه فی الفکر الامامی الشیعی، بیروت: موسسه انتشار العربی.
حر عاملی، محمد بن حسن، (۱۴۰۹ق)، وسائل الشیعه، قم: موسسه آل البیت.
حسنی، محمد مجیر خطیب، (۲۰۰۷م)، معرفة مدار الاسناد و بیان مکانته فی علم علل الحدیث، ریاض: دار الیمان.
حسنی، هاشم معروف، (۱۴۱۱ق)،تاریخ الفقه الجعفری، قم: دار الکتب الاسلامی.
حسینی، بی بی زینب؛ رضاداد، علیه، (1399ش)، «نقد دیدگاه مستشرقان درباره حلقه مشترک با تکیه بر حدیث شیعه»، پژوهشنامه قرآن و حدیث، ش 26، ص51- 84.
حصه، بنت عبدالعزیز، (۱۴۰۸ق)،الحدیث المرسل بین الرد و القبول، مکه: دار ابن حزم.
حضرتی، حسن، (۱۳۹۰ش)، روش پژوهش در تاریخشناسی، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
حکیم، محمدحسن، (۱۳۹۶ش)،حدیث فقهی مشترک، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
حمودی، فهد بن عبدالرحمن، (۲۰۱۴م)، خارطة نظریه المدار، بیروت: شبکه العربیه للابحاث.
حیدر، اسد، (۱۴۲۳ش)، الامام الصادق و المذاهب الاربعه، قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهمالسلام.
حیدری، اکرم؛ رستگار، پرویز (1397ش)، «تأثیر حکومت ها و عقاید عامه مردم بر شکل گیری تدلیس در حدیث»، مطالعات قرآن و حدیث، ش 22، ص93- 110.
خسروپناه، عبدالحسین (۱۳۸۸ش)، جریانشناسى فکرى ایران معاصر، قم: مؤسسه فرهنگى حکمت نوین اسلامى.
خطیب بغدادی، احمد بن علی، (۱۴۱۷ق)،تاریخ بغداد، بیروت: دارالکتب العلمیه.
خطیب بغدادی، احمد بن علی، (بیتا)، الکفایه فی علم الروایه، مدینه منوره: مکتبه العلمیه.
دخیل، علی محمد علی، (۱۹۷۴م)، الامام جعفر الصادق (علیه السلام)، بیروت: دار التراث العربی.
ذهبی، محمد بن أحمد، (۱۴۰۷ق)، تاریخ الاسلام، بیروت: دارالکتاب العربی.
ذهبی، محمد بن أحمد، (۱۴۱۲ق)،الموقظة، حلب: مطبوعات الاسلامیه.
ذهبی، محمد بن أحمد، (۱۴۱۳ق)، سیر أعلام النبلاء، قاهره: دار الحدیث.
ذهبی، محمد بن أحمد، (۱۹۶۳م)، میزان الاعتدال، بیروت: دارالمعرفه.
ذهبی، محمد بن أحمد، (بیتا)،تذکرة الحفاظ، بیروت: دارالکتب العلمیه.
رازی، عبدالرحمن بن ابی حاتم، (۱۹۵۲م)،الجرح و التعدیل، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
رازی، عبدالرحمن بن ابی حاتم، (۱۴۲۷ق)،العلل، ریاض: مطابع الحمیضی.
زرین کوب، عبدالحسین، (۱۳۷۵ش)، تاریخ در ترازو، تهران: امیرکبیر.
زیان، رمضان اسحاق، (۲۰۰۳م)، سرقه الحدیث واثره فی الجرح و التعدیل، مجله جامعه الاسلامیه، ش ۲، ص۴۲-83.
ساماران، شارل، (بیتا)، روشهای پژوهش در تاریخ، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
سبحانی، جعفر، (۱۴۱۴ق)، کلیات فی علم الرجال، قم: موسسه نشر اسلامی.
سبط بن عجمی، ابراهیم بن محمد، (۱۴۰۶ق)، التبیین لاسماء المدلسین، بیروت: دارالکتب العلمیه.
سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، (۱۴۲۴ق)،التحفة اللطیفة فی تاریخ المدینه المنوره، بیروت: دارالکتب العلمیه.
سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، (۲۰۰۴م)، فتح المغیث شرح الفیه الحدیث، بیروت: دارالکتب العلمیه.
سمعونی، طاهر بن صالح، (۱۴۱۶ق)،توجیه النظر الی اصول النظر، تحقیق ابوغده، حلب: مکتبه المطبوعات.
سید بن طاووس، علی بن موسی، (۱۴۱۴ق)، مهج الدعوات و منهج العبادات، بیروت: مؤسسه اعلمی.
شاخت، یوزف، (۱۹۸۱م)، اصول الفقه الاسلامی، بیروت: دارالکتب اللبنانی.
شافعی، محمد بن إدریس، (۱۴۰۰ق)،المسند، بیروت: دارالکتب العلمیه.
شاکر، احمد محمد، (بیتا)، الباعث الحثیث شرح اختصار علوم الحدیث ابن کثیر، بیروت: دارالکتب العلمیه.
شبستری، عبد الحسین، (۱۴۱۸ق)، الفائق فی رواه و اصحاب الامام الصادق (علیه السلام)، قم: جامعه مدرسین
شهرستانی، سید علی، (۲۰۰۹م)،منع تدوین الحدیث، بیروت: موسسه الاعلمی.
شهید اول، محمد بن مکی، (۱۴۱۹ق)، ذکری الشیعه، قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
شیرعلی، حسین سامی، (۱۴۳۸ق)، علم علل الحدیث، بیروت: دار الولاء.
صالحی نجفآبادی، نعمتالله، (۱۳۸۴ش)، غلو درآمدی بر افکار و عقائد غالیان در دین، تهران: نشر کویر.
صفار، محمد بن حسن، (۱۹۸۳م)، بصائر الدرجات، نجف: مطبعه الحیدریه.
صفدی، خلیل بن أبیک، (۲۰۰۰م)،الوافی بالوفیات، بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
صنعانی، عبد الرزاق، (۱۴۰۳ق)، المصنف، بیروت: مکتب الاسلامی.
صیاح، علی بن عبدالله، (۱۴۳۰ق)، الثقات الذین تعمدوا وقف المرفوع او ارسال الموصول، عربستان: دار ابن جوزی.
طبری آملی صغیر، محمد بن جریر، (۱۴۱۳ق)،دلائل الامامه، قم: انتشارات بعثت.
طبرانی، سلیمان بن احمد، (بیتا)،المعجم الکبیر، قاهره: دار احیاء التراث العربی.
طوسی، محمد بن حسن، (۱۴۰۷ق)،تهذیب الاحکام، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
طوسی، محمد بن حسن، (۱۴۱۴ق)، الامالی، قم: دارالثقافه.
طوسی، محمد بن حسن، (۱۴۱۵ق)، رجال، قم: موسسه النشر الاسلامی.
طویل، محمد امین غالب، (بیتا)، تاریخ العلویین، بیروت: دار الاندلس.
ظاهری حنفی، یوسف بن تغری، (بیتا)، النجوم الزاهره، مصر: دارالکتاب.
عتر، نورالدین، (۱۴۱۸ق)،منهج النقد، دمشق: دار الفکر.
عسگری، مرتضی، (۱۳۹۹ق)، «الخمس بین السیاسه و التشریع»، الهادی، ش ۲، صص ۴۹-66.
علمالهدی، علی بن حسین، (۱۴۱۵ق)، الانتصار، قم: موسسه النشر الاسلامی.
علمالهدی، علی بن حسین، (۱۳۴۸ش)، الذریعه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
عونی، حاتم بن عارف، (۱۴۲۸ق)، اضاءات بحثیه فی علوم السنه النبویه، ریاض: دار الصمیعی.
غروی نائینی، نهله، (۱۳۸۶ش)،تاریخ حدیث شیعه، قم: شیعه شناسی.
غفوری، عبدالماجد، (۲۰۰۹م)، التدلیس و المدلسون دراسة عامة، دمشق: دار ابن کثیر.
فیض کاشانی، محمد محسن، (۱۴۱۵ق)، تفسیر الصافی، تهران: مکتبه الصدر.
قاضی نعمان، نعمان بن محمد، (بیتا)، شرح الاخبار فی فضائل الائمه الاطهار، قم: موسسه النشر الاسلامی.
قریوتی، خالد، (۲۰۰۴م)، الارسال و التدلیس، ریاض: مکتبه الراشدون.
کاشانی، ابوبکر بن مسعود، (۱۴۰۹ق)، بدائع الصنائع، باکستان: مکتبه الحبیبیه.
کشی، محمد بن عمر، (۱۴۰۴ق)، اختیار معرفه الرجال، قم: موسسه آل البیت (علیه السلام).
کلباسی، محمد بن محمد بن ابراهیم، (۱۳۸۰ق)، الرسائل الرجالیه، بیروت: دار المعرفه.
کلینی، محمد بن یعقوب، (۱۴۰۷ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
گرامی، سید محمد هادی، (۱۳۹۶ ش - الف)، مقدمهای بر تاریخنگاری انگارهای و اندیشهای، تهران: انتشارات امام صادق (علیه السلام).
گرامی، سید محمد هادی، (۱۳۹۶ ش - ب)، نخستین اندیشههای حدیثی شیعه، تهران: انتشارات امام صادق (علیه السلام).
گروهی از نویسندگان، (۱۳۹۳ش)،گفتارهایی در باب تاریخنگاری و روششناسی تاریخی، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
مازندرانی، محمد صالح، (۱۴۲۱ق)،شرح اصول الکافی، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
مالک بن أنس، (۱۴۱۳ق)، الموطأ، دمشق: دار القلم.
مجلسی، محمدباقر، (۱۴۰۳ق)،بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مجلسی، محمدباقر، (۱۴۰۴ق)، مرآة العقول، تهران: دار الکتب الاسلامیه
محفوظ، حسین علی، (۱۴۲۶ق)، جوانب منسیة فی الدراسة السنتة النبویة، بغداد: ابن الوقوف الشیعی.
محقق حلی، جعفر بن حسن، (۱۳۶۴ش)، المعتبر، قم: موسسه سیدالشهداء.
مدکور، محمد سلام، (۱۹۷۳م)، مناهج الاجتهاد فی الاسلام، کویت: جامعه کویت.
مرتضی، احمد، (بیتا)، بث النجیب لمعرفه المتهمین بسرقه الحدیث، کنو: جامعه بایرو.
مزی، یوسف بن عبدالرحمن، (۱۴۱۳ق)، تهذیب الکمال، بیروت: مؤسسة الرسالة.
مظفر، محمدحسین، (۱۴۰۸ق)، تاریخ الشیعه، بیروت: دارالزهراء.
مغنیه، محمدجواد، (۱۹۷۹م)،الشیعه فی المیزان، بیروت: دار التعارف.
مفید، محمد بن محمد، (۱۴۱۴ق)، الامالی، بیروت: دار المفید.
مکی عاملی، یوسف، (۱۴۰۷ق)، عقیده الشیعه فی الامام الصادق (علیه السلام)، بیروت: دارالزهراء.
مناوی، محمد عبدالرووف بن علی، (۱۹۹۱م)،الیواقیت والدرر، ریاض: مکتبة الرشد.
نجاشی، احمد بن علی، (۱۴۱۶ق)، رجال، قم: موسسه النشر الاسلامی، الطبعه الخامسه.
نجمی، محمدصادق، (۱۴۱۹ق)،اضواء علی الصحیحین، قم: موسسه المعارف الاسلامیه.
ندوی، عبدالرحمن، (۱۴۰۱ق)، دور الحدیث قی تکوین المناخ الاسلامی و صیانته، هند: لکهنو.
نعمت، عبدالله، (بیتا)، روح التشیع، بیروت: دارالبلاغه.
نفیس، احمد راسم، (۲۰۰۷م)، الشیعه و التشیع لاهل البیت، قاهره: مکتبة الشروق.
واعظ زاده خراسانی، محمد، (۱۳۹۰ش)، مقارن نگاری فقهی، زمانه، ش ۱۰۷، ص۵۸-59.
یعقوب رشید، احمد، (۲۰۱۱م)، «سرقة الحدیث مفهومها، صورها، دوافعها و آثارها»، علوم الشریعه و القانون، ش ۳۸، ص۱۰۸-122.
یعقوبی، (بیتا)، تاریخ یعقوبی، بیروت: دارصادر.
Alishahi ghalehjougi, Abolfazl, et al, (2017), ‘Rereading the Motivations Behind the Prohibition of Narrations and Recording Traditions and Their Historical Implications’,Journal of Shi’a Islamic Studies, p. 313-341.